Jeg har lavet denne blog for at dele mine erfaringer med dig. Jeg har haft den kroniske hudsygdom hidrosadenitis suppurativa (HS) siden puberteten, dvs. snart 40 år. Som mange andre med samme sygdom gik der mange år inden jeg fik den rigtige diagnose at vide, og jeg har prøvet behandling efter behandling med tvivlsomme eller svigtende resultater. Nye biologiske midler giver håb, men også problemer. Nu venter jeg på miraklet....

søndag den 8. november 2015

Hvad betyder kosten?

Det er længe siden, jeg opdagede, at det ikke er lige meget, hvad jeg spiser. Men derfra og til at forstå hele sammenhængen mellem min sygdom og det jeg spiser, er der desværre langt.

Efter at jeg var alvorligt syg i 2007, fandt jeg ud af, at den summende, influenza-agtige træthed, jeg ofte har i kroppen, er udtryk for et forhøjet inflammationsniveau. Jeg kunne se, mit CRP var højt i blodprøverne, når det var værst. Det kommer, når jeg har sovet for lidt eller spist forkert - og somme tider uden nogen anledning. Et par franske hotdogs en sankthansaften for et par år siden var en øjenåbner: Jeg havde det elendigt dagen efter.

Det har været tydeligt, at jeg skal spise så lidt som muligt af sukker og raffinerede kornprodukter som hvidt brød og pasta. På den anden side er laks og kål godt, og avocado føles som at blive smurt indvendig. Tilskuddet af fiskeolie, som jeg har skrevet om andre steder, virker antiinflammatorisk. Det samme gør de ingefærtabletter, jeg også tager om morgenen.

Trætheden i kroppen har før i tiden fået mig til at spise slik og søde sager. Det er faktisk det dummeste, jeg kan gøre - det forværrer bare inflammationen. Så blev jeg så klog.

Antiinflammatorisk kost er langt hen ad vejen bare ganske almindelig sund mad. Grønsager, fisk, grove kornprodukter, magert kød. Men der er nogle spidsfindigheder, som man ikke uden videre kan gætte sig til, selv med almindelig viden om sund mad. For eksempel er solsikkeolie noget møg, mens rapsolie er fint. Fjerkræ er fint, firbenede dyr skal man holde igen med. Syrnede mælkeprodukter er okay, almindelig mælk er ikke godt. Og så videre...

Det har været svært at finde noget at læse om antiinflammatorisk kost, men på det seneste er der heldigvis mennesker med sundhedsfaglig indsigt, der er begyndt at interessere sig for det. Jeg har netop købt Martin Kreutzer og Anne Larsens nye "Den store antiinflammatoriske kostguide" med lange forklaringer af Kreutzer og en masse opskrifter af Larsen. Det ser klogt og nyttigt ud, så den vil jeg kaste mig over. Find den her: Den store antiinflammatoriske kostguide. De samme forfattere udgav tidligere på året en kort version, her: Antiinflammatorisk kost. Jeg købte for flere år siden Umahro Cadogans "Køkkenrevolution på høje hæle" og kan se, den også er fuld af antiinflammatoriske opskrifter. Umahro er lidt alternativ hvad videnskaben angår, men hans opskrifter er gode.

Man kan også bare læse en artikel i Alt For Damerne: Spis dig fra overvægt og hudproblemer med anti-inflammatorisk kost.

Ingen kommentarer: